Markkinoinnille

Kävijäseurannan pääkäyttötarkoitus on perinteisesti ollut digitaalisen markkinoinnin mittaaminen. Pelkkä mittaaminen ja raportointi eivät kuitenkaan vielä tee markkinoinnista tuottoisampaa.

Tehokas ja nykyaikainen markkinointi hyödyntää kävijäseurantatyökaluja digitaalisen markkinoinnin mittaamisen lisäksi myös markkinoinnin suunnitteluun ja markkinointitoimenpiteiden tehon maksimointiin web-analytiikan keinoin. Snoobi Analytics on täydellinen apuväline modernille markkinoijalle!

Kävijäliikenteen analysointi

Sivuston liikenteellä on markkinoinnin kannalta kaksi tärkeää tekjiää: määrä ja laatu. Sivustolle pitää saada tarpeeksi ”oikeita” kävijöitä, eli oikean kohderyhmän edustajia. Sivuston kävijäliikenteen määrä on toki tärkeää, mutta laatu on sitäkin tärkeämpää.

Kävijäseurannan avulla voidaan selvittää, ovatko sivustolla vierailevat kävijät oikeanlaisia (esimerkiksi oikeanlaisista organisaatioista) tai käyttäytyvätkö he toivotulla tavalla. Kun tiedetään, minkä verran ja minkälaisia kävijöitä sivustolla käy, on helpompi päätellä, minkälaisia kävijöitä markkinoinnilla pitäisi sivustolle saada – ja mistä.

Kun liikenteelle on selkeät määrälliset ja laadulliset mittarit, on helpompi asettaa liikenteen kehittymiselle oikeat tavoitteet. Ja kun tavoitteet ovat tiedossa, niiden saavuttamiseksi on helpompaa suunnitella oikeanlaisia toimenpiteitä.

Sivuston kehittäminen

Kun sivustolle on saatu kävijöitä, nämä pitää saada myös tekemään oikeanlaisia asioita. Kävijäseurannan avulla saadaan selville, miten sivusto vaikuttaa kävijöihin.

Miten eri paikoista tulevat kävijät käyttäytyvät sivustolla? Miten eri sivut toimivat mainonnan laskeutumissivuina? Mitä reittiä pitkin kävijät päätyvät tekemään tavoitetapahtumia (kuten ottamaan yhteyttä tai tekemään tilauksen)? Kävijäseuranta auttaa tekemään sivuston kehityspäätöksiä todellisten tapahtumien pohjalta.

Kun tiedetään, miten sivusto toimii, voidaan myös päätellä miksi niin käy. Sivuston kehittäminen on helpompaa todennetun tiedon pohjalta, kun tiedetään mitä pitää muuttaa ja mihin suuntaan.

Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen

Digimarkkinoinnin suurimpia vahvuuksia on sen ketteryys. Mainonnan kehittämistä ei tarvitse jättää ensi kuuhun, vaan muutoksia voidaan tehdä reaaliaikaisesti.

Myös mainonnan mittaamisen pitäisi olla reaaliaikaista. Mitä nopeammin nähdään, mitkä mediat tai toteutukset toimivat parhaiten, sitä nopeammin osataan reagoida.

Kävijäseurannan avulla voidaan tunnistaa digimarkkinoinnin ongelmakohdat. Ongelman perimmäisen syyn löytäminen voi kuitenkin olla hankalaa, sillä lopputulokseen vaikuttavia asioita on niin paljon.

Ratkaisuna on testata erilaisia vaihtoehtoja, jotta parhaiten toimiva toteutus löytyy. Tässä apuvälineenä ovat luova markkinoinnin suunnittelu ja kävijäseuranta.

Perinteisen markkinoinnin aikakaudella markkinointi suunniteltiin kerran ja toteutettiin kerran (tai useammin). Digitaalisen markkinoinnin aikakaudella markkinointia suunnitellaan ja toteutetaan vuorotellen ja päällekkäin. Kävijäseurannan avulla nähdään, mitkä mediat, toteutukset ja molempien yhdistelmät toimivat parhaiten.

Aloita markknointisi systemaattinen kehittäminen, kokeile Snoobi Analyticsia!

Snoobi Analytics on täydellinen apuväline modernin markkinoijan tarpeisiin. Kokeile ilmaiseksi 30 päivää!

ALOITA KOKEILU HETI