Puheluanalytiikka

Puheluanalytiikka

Onko verkkosivustosi tarkoituksena saada asiakkaat ottamaan yhteyttä? Tarjoatko sivustosi kautta asiakaspalvelua puhelimitse? Näissä (ja monissa muissakin) tapauksissa on hyödyllistä selvittää, miten iso osa sisään tulevista puheluista on sivuston aikaansaamia.

Tämä tapahtuu puheluanalytiikan avulla.

Puheluanalytiikka verkkosivustolla perustuu yksilöllisiin Snoobi-numeroihin. Kun asiakkaasi soittaa Snoobi-numeroon, puhelu ohjataan eteenpäin haluamaasi puhelinnumeroon.

Samalla puheluanalytiikka tallentaa puhelun tiedot Snoobi Analyticsiin. Näet, kuka soitti, mihin aikaan, vastattiinko puheluun, ja miten kauan puhelu kesti.

Mihin puheluanalytiikkaa käytetään?

Puheluanalytiikkaa voidaan hyödyntää minkä tahansa puheluiden mittaamiseen. Alla on muutama käytännön esimerkki puheluanalytiikan hyödyntämiskohteista.

Sivuston vaikutuksen mittaaminen

Puheluanalytiikan avulla voit tarkastella, mikä osuus sisään tulevista puheluista on verkkosivuston aikaansaamaa. Tätä tietoa voi käyttää apuna esimerkiksi verkkosivuston roolin määrittelyssä yrityksen liiketoiminnassa.

Samoin voit tarkastella, miten sivuston eri osat vaikuttavat sivuston kävijöihin. Esimerkiksi jos palvelut-osion kautta tulee enemmän puheluita kuin yhteydenottosivun kautta, voit nostaa yhteystietoja palveluosiossa entistä selkeämmin esille.

Sivuston kehittäminen

Puheluanalytiikan avulla voi myös testata erilaisia toteutuksia sivustolla. Jos huomataan, että yksi toteutus tuottaa enemmän laadukkaita puheluja kuin toinen vaihtoehto, voidaan siirtyä käyttämään kyseistä toteutusta kautta linjan.

Vastaavasti jos vaikkapa tukisivuston kautta tulee paljon puheluita, analytiikan avulla voidaan tarkastella, miten kehitystoimenpiteet vaikuttavat yhteydenottojen määrään. Kun asiat tuodaan verkossa selvästi esille, asiakkaiden ei enää tarvitse kuormittaa asiakaspalvelua puheluilla.

Markkinoinnin mittaaminen ja kehittäminen

Puheluanalytiikan avulla voit selvittää, mikä mainostoteutus tai -kanava saa asiakkaasi parhaiten ottamaan yhteyttä. Näin voit selvittää myös offline-mainonnan tuottoa entistä tarkemmin.

Esimerkiksi lehtimainokseen voi laittaa uniikin Snoobi-numeron eri alueille tai mainostoteutuksille, jolloin nähdään missä mikäkin mainosversio aktivoi asiakkaita parhaiten.

Asiakaspalvelun tai myyntitiimin tehokkuuden mittaaminen

Puheluanalytiikan avulla voi tarkastella myös, miten tehokkaasti asiakaspalvelu tai myyntitiimi saa hoidettua sisääntulevia puheluita. Koska kellonaika ja puheluun vastaaminen tallentuvat, näet myös mihin aikaan tulee eniten puheluita, ja jääkö niihin vastaamatta. Näin osaat kohdentaa resurssit tehokkaammin.

Miten puheluanalytiikka otetaan käyttöön?

Puheluanalytiikan käyttöönotto on yksinkertaista. Kun ensimmäistä kertaa avaat puheluanalytiikkaraportin (pääraportit-valikko yläpalkissa), voit jättää yhteydenottopyynnön.

Otamme sinuun yhteyttä hetimiten, selvitämme puheluanalytiikka-tarpeesi ja avaamme sinulle tarkoituksiisi sopivan numeropaketin.