Mainonnan mittaaminen

mainonta

Mainonnan mittaaminen luo pohjan markkinoinnin kehittämiselle. Mitä tarkemmin tiedät, miten mainoskampanjan tavoitteet täyttyivät, sitä paremmin osaat arvioida, miten onnistunut kampanja oli. Snoobilla mainonnan mittaaminen onnistuu tehokkaasti, kunhan vain muistat ottaa huomioon muutaman tärkeän perusasian.

Mittaa sekä verkkoa että offlinea

Tänä päivänä yhä harvempi kampanja tapahtuu ainoastaan verkossa. Offline-maailmasta voidaan ohjata väkeä verkkoon – ja päinvastoin. Mitä tehokkaammin mittaat molempia maailmoja, sitä paremmin saat todellisen tuoton selville.

Aseta kampanjalle konkreettiset tavoitteet.

Jos kampanjasi tavoitteena on tehdä jotain ”niin hyvin/paljon/tehokkaasti kuin mahdollista”, on kampanjan todellisen onnistumisen mittaaminen vaikeaa. Asettamalla konkreettiset tavoitteet näet paremmin, onnistuiko kampanja.

Varmista kampanjan mitattavuus

Jotta mainonnan mittaus onnistuu, pitää kampanjan olla mitattavissa. Verkossa tämä on helppoa, kun lisäät  mainonnan tunnisteet kaikkiin mainoslinkkeihin. Myös offline-kampanjoita voi mitata esimerkiksi kampanjasivustojen tai Snoobin puheluanalytiikan avulla.

Tarkista kampanjan toimivuus puolivälissä

Yksi verkkomainonnan hienoista puolista on sen helppo muokattavuus. Tarkista kampanjan puolivälissä, oletko tavoitevauhdissa. Jos kampanja vaatii muutoksia, puolivälissä siihen ehtii vielä vaikuttaa.

Mikä on lopputulos?

Kampanjan jälkeen kannattaa tarkastella kampanjaa kokonaisuutena. Minkälaisia tuloksia saatiin? Saavutettiinko tavoitteet? Mitkä kanavat toimivat parhaiten?

 

Tilaa ilmainen koekäyttö!